Şantiye Dergisi 384. Sayı (Kasım-Aralık 2020)

58 KASIM-ARALIK 2020 B u başlığı okuduğunuz anda, “Olur mu hiç öyle şey; tüm dünya önünü sonunu göre- mediği evrensel bir salgın- la uğraşırken bu nasıl bir yazı konu- su” diye düşündüğünüzü tahmin edebiliyorum... Bir iş kurmak her zaman için risk- ler içerirken, hele bir de böylesine be- lirsizliğin bu kadar yoğun yaşandığı bir dönemde yeni bir girişimden de- ğil bahsetmek, hayali bile insan aklı- nın almayacağı bir şey diye düşünüyor olabilirsiniz. Size hak veriyorum. Çünkü bu yazı öncesi bir ön araştırma yapmadan ev- vel ben de benzer düşüncelere sahip- tim. Ama şimdi artık böyle düşünmü- yorum. Neden böyle düşünmediğimi; salgın, kriz dönemlerinin girişimcilere sunduğu fırsatları sizlerle de paylaş- mak istiyorum. Bir kere kabul etmemiz gerekir ki, iş kurmak için “mükemmel bir an” yoktur. Hiçbir zaman elimizdeki kay- naklarla, piyasanın fırsatlarını iste- diğimiz şekilde örtüştüremeyiz. Uy- gun ortağımız olduğunda, sermaye sıkıntımız olacak, sermayemiz oldu- ğunda, pazar rakiplerle dolu olacak, pazar uygun olduğunda, bizim haya- tımızdaki gelişmeler bu girişimi bize erteletecek... Bu saydıklarımı çoğal- tabiliriz. Ama bir şey çok net; bugün uygun zaman değil diyorsanız, yarının doğru zaman olacağına dair elimizde net bir veri yok. Kriz dönemleri yeni fırsatları da beraberinde getirdiği için pazarda boş alanlar açılıyor ve bu boşlukları iyi gö- ren girişim fikirleri, diğer zamanlara oranla hızlı karşılık bulup, daha rahat gelişiyorlar. Gelin isterseniz kriz dönemlerin- de olgunlaşan büyük girişimlere şöy- le bir bakalım. General Motors, IBM ve Disney, 1929’daki büyük ekonomik krizden hemen önce kuruldu. Goog- le, Salesforce, eBay ve Amazon, hepsi dot-combalonundan çıktı. Facebook, Twitter ve diğerleri, 2008 ekonomik krizini atlattı. Tabii ki yukarıdaki dev firmalar- dan yola çıkarak, bir durgunluk veya küresel kriz döneminde bir şirket kur- manız, uzun vadede daha başarılı ola- cağınız anlamına gelmez. Küresel kriz- ler, dünyanın ilerlemek için çözmesi gereken yeni nesil sorunların altını çi- zen olgulardır; bu da onlarca yeni şir- ketin, yeni pazarların ve yeni endüst- rilerin ortaya çıkmasına neden olur. Bir şirket kurmanın, başlangıç noktasının yaşadığımız ana yönelik PERSPEKTİF Cem Kafadar 1inşaat Danışmanlık Kurucusu İnşaat Mühendisi http://cemkafadar.net/ Pandemi Süreci İş Kurmak İsteyen Girişimcilere Hangi Fırsatları Getiriyor?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=