Şantiye Dergisi 384. Sayı (Kasım-Aralık 2020)
Hakan Sümer İnşaat Mühendisi 72 KASIM-ARALIK 2020 ŞANTİYE YÖNETİMİ Şantiye Yönetimi ve Organizasyonu (*) (*) İnş. Müh. Hakan Sümer’in kaleme aldığı ve Seçkin Yayıncılık tarafından yayınlanan “Şantiye Yönetimi ve Organizasyonu” adlı kitaptan derlenmiştir. I. İHALE “İhale”, sözlük anlamıyla, bir işi veya bir malı birçok istekli arasın- dan en uygun koşullarda kabul ede- ne bırakma, eksiltme veya artırma işlemidir. Globalleşen dünyada ticaretin sınır ötesi bir hal almasıyla sermayenin gi- derek daha fazla bir hareket serbestisi kazanması ve ihale konusunun ulus- lararası boyut kazanması, mevcut ka- nunun tüm kuruluşları kapsamaması, AB ve diğer uluslararası kuruluşların ihalemevzuatına uygun olmaması gibi nedenlerle yeni bir ihale kanununa ih- tiyaç duyulmuş ve 1992 yılında ihale mevzuatında yenileme çalışmalarına başlanmıştır. Yapılan çalışmalar sonu- cunda 04.01.2002 tarihinde kabul edi- len 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 05.01.2002 tarihinde kabul edilen 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanu- nu 1 Ocak 2003 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Yeni kanunun en önemli he- deflerinden birisi bütçeyi kontrol atına almaktır. Şeffaflığı sağlamak, rekabet ortamı yaratmak ve güvenilir olmak, kanunun temel ilkeleridir. A. İhale Çeşitleri - Açık ihale usulü - Belli istekliler arasında ihale usulü - Pazarlık usulü - Doğrudan temin 1. Açık İhale Usulü Yeterlilik belgesine ya da kabili- yetine sahip olan bütün isteklilerin katılabileceği bir ihale usulüdür. Açık ihale usulü, temel ihale usulü olup, ihalenin sonuçlandırılması için asgari teklif sayısı bulunmamaktadır. Başka bir anlatımla, ihaleye 1 (bir) istekli tek- lif vermiş olsa da idarenin uygun gör- mesi halinde bu istekli üzerinde ihale bırakılabilecektir. Mal alımı ihalesi yapılmadan önce idare tarafından, ihtiyaç duyulan ma- lın her türlü fiyat araştırması yapılarak (belediye, ticaret odası, sanayi odası, meslek odaları, üretim ve satış yapan kamu kurumve kuruluşları ile borsa ve özel sektör kuruluşlarından fiyat iste- yebilecekleri gibi piyasada mal satımı yapan kişilerden proforma fatura da isteyebilirler) yaklaşık maliyeti KDV hariç olmak üzere tespit edilir. Fiyatı etkileyebilecek teslim süresi, nakli- ye, sigorta vb. diğer özel şartlar fiyat araştırmasındamutlaka dikkate alınır. Öte yandan, idareler ihtiyaç duyduk- ları malın önceki yıllar alım fiyatlarını da DİE veya TEFE oranlarıyla güncelle- mek suretiyle de fiyat araştırmalarını mukayese edebilirler. Yaklaşıkmaliyet ayrıntılı miktar ve fiyat araştırması ya- pılmak suretiyle gerçekçi bir şekilde tespit edilerek dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde gösterilir. Teklif mektuplarında, şartname ve eklerinin tamamen okunup kabul edil- diğinin belirtilmesi, teklif edilen fiyatın rakamla ve yazıyla açık olarak yazılma- sı mecburidir. Birbirine uymayan bilgi ve belge içeren, kapalı zarf içinde verilmeyen, üzerinde kazıntı, silinti veya düzeltme bulunan teklifler yapılmamış sayılır. Sunulan teklifler herhangi bir se- beple geri alınamaz. İhale komisyo- nunca; istenilen bilgi ve belgeler ile te- minatı usulüne uygun ve tamolmayan 1. Bölüm
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=