Şantiye Dergisi 384. Sayı (Kasım-Aralık 2020)
74 KASIM-ARALIK 2020 ŞANTİYE YÖNETİMİ isteklilerin teklif mektupları açılmaz, teklifleri değerlendirmeye alınmaz ve durum bir tutanakla tespit edilerek, teklif dosyası istekliye iade edilir. Uygun bedelle aynı fiyatı veren bir- den fazla teklif olması halinde, bu is- teklilerden ikinci bir yazılı teklif alınır. İkinci tekliflerin de aynı olması halinde ihale ad çekme suretiyle sonuçlandırı- labileceği gibi, fiyat dışı unsurlar (ser- vis, garanti, mevcut donanım ve yazı- lıma uyumluluk, erişilebilirlik, eğitim desteği, kurulum, montaj ve benzeri gibi nesnel ölçütler) da dikkate alın- mak ve tutanakla tespit edilmek koşu- luyla Komisyonca da tercih yapılabilir. Herkese açık ihale usulü ile yapılan ihalelerde, istekli çıkmadığı veya teklif olunan bedel uygun görülmediği tak- dirde yeniden aynı usulle ihale açıla- bileceği gibi, ihale yetkilisi tarafından gerekli görülmesi halinde, şartname- de belirtilen nitelik ve şartlar aynen muhafaza edilerek, pazarlık usulün- de belirtilen parasal limitler saklı kal- mak kaydıyla iş, pazarlık usulü ile de yaptırılabilir. 2. Belli İstekliler Arasında Yapılan İhale Usulü Belli istekliler arasında ihale usulü, yapılacak ön yeterlik değerlendirmesi sonucunda idarece davet edilen istek- lilerin teklif verebildiği usuldür. Yapım işleri, hizmet vemal alım ihalelerinden işin özelliğinin uzmanlık ve/veya ileri teknoloji gerektirmesi nedeniyle açık ihale usulünün uygulanamadığı işlerin ihalesi ile yaklaşık maliyeti eşik değe- rin yarısını aşan yapım işi ihaleleri bu usule göre yaptırılabilir. Ön yeterlik dokümanı ile ön yeterlik ilânında be- lirtilen değerlendirme kriterlerine göre adayların ön yeterlik değerlendirmesi yapılır. Belirtilen asgari yeterlik koşul- larını sağlayamayanlar yeterli kabul edilmez. (Mülga son cümle: 30/7/2003- 4964/13 md.) (Ek cümle: 20/11/2008- 5812/6 md.) Ön yeterlik ilanında ve dokümanında belirtilmek kaydıyla; yeterlikleri tespit edilenler arasından dokümanda belirtilen kriterlere göre sıralanarak listeye alınan belli sayıda istekli veya yeterli bulunan isteklilerin tamamı teklif vermeye davet edilebilir. Teklif vermeye davet edilmeyen- lere davet edilmeme gerekçeleri yazılı olarak bildirilir. İşin niteliğine göre re- kabeti engellemeyecek şekilde 40’ıncı maddeye uygun olarak belirlenen ve ihale dokümanı ile davet mektubun- da belirtilen değerlendirme kriterle- rine göre tekliflerin değerlendirmesi yapılarak ihale sonuçlandırılır. İhaleye davet edilebilecek aday sayısının beş- ten az olması veya teklif veren istekli sayısının üçten az olması halinde ihale iptal edilir. Teklif veren istekli sayısının üçten az olması nedeniyle ihalenin iptal edil- mesi durumunda ihale dokümanı göz- den geçirilerek varsa hatalar ve eksik- likler giderilmek suretiyle, ön yeterliği tespit edilen bütün istekliler tekrar da- vet edilerek ihale sonuçlandırılabilir. 3. Pazarlık Usulü Açık ihale usulü veya belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan ihale sonucunda teklif çıkmaması, doğal afetler, salgın hastalıklar, can veyamal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenme- yen veya idare tarafından önceden ön- görülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılma- sının zorunlu olması, savunma ve gü- venlikle ilgili özel durumların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması, ihale- nin, araştırma ve geliştirme sürecine ihtiyaç gösteren ve seri üretime konu olmayan nitelikte olması, ihale konu- su mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve malî özel- liklerinin gerekli olan netlikte belirle- nememesi gibi durumlarda uygulanan bir ihale usulüdür. İhale dokümanında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre yeterliği tespit edilen istekliler, öncelikle ihale konusu işin teknik de- tayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunar. İdarenin ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak yöntem ve çözümler üzerinde ihale komisyonu her bir istekli ile görüşür. Teknik görüş- meler sonucunda şartların netleşmesi üzerine bu şartları karşılayabilecek is- teklilerden, gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye daya- lı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şe- kilde tekliflerini vermeleri istenir. 4. Doğrudan Temin İhale Usulü Kanunda belirtilen hallerde ihti- yaçların, idare tarafından davet edilen isteklilerle teknik şartların ve fiyatın görüşülerek doğrudan temin edilebil- diği usuldür. Bu usul ile 22maddede sayılan bü- tün bentler için ilan yapılmaksızın, te- minat alınmaksızın, ihale komisyonu kurma ve 10’uncu madde de sayılan yeterlilik koşullarını arama zorunlulu- ğu olmaksızın ihtiyaçların temin edil- mesi sağlanmıştır (İhale usulü değil, temin yöntemi). Bu ihale türünde diğerlerinden farklı olarak teminat aranması ve ilan yapılması zorunluluğu yoktur. Bu iha- lede komisyon kurma zorunluluğu da yoktur. Yazılı teklif alınarak pazar- lık yapılması durumu da söz konusu olmayabilir. Bu ihale kapsamı için, piyasa araş- tırması yapılması için bir kişinin görev- lendirilmesi gerekmektedir. Uygun ki- şiden alım yapılmadan önce harcama yetkisi olan kişiden onay alınması gerekmektedir. Bu tür ihalelerde daha önce idare ya da müteahhit ile yapılmış işler göz önüne alınarak firmaların çağırılması daha mümkündür. Çünkü daha önce çalışılmış olan bir firmanın iş yapabi- lirliği bilindiği için idare ve müteahhit için daha rahat çalışma ortamı ve gü- ven sağlayacaktır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=