Şantiye Dergisi 386. Sayı (Mart-Nisan 2021)

Sürdürülebilir ulaştırmanın türleri yaya, bisiklet ve toplu taşımadır. Plan- lama evresi iyi çalışıldığında, ulaşım gereksinimlerini karşılayan iyi tasa- rımlar üretmek olanaklıdır. Ardından sürdürülebilir imalat ve işletim teknik- leriyle hizmet sunumları gerçekleştiri- lebilir. Tümbunlar artık hayal olmanın ötesinde gerçekleştirilmeyi bekleyen zorunluluklardır. Küresel ısınma bir şaka değil, doğa- nın biz insanların faaliyetlerine verdi- ği bir karşılıktır. Bilimsel olarak ortaya konulan bu illiyet bağı gözleri açmalı, dünyamızı tüketen eski alışkanlıkların yerini daha sorumlu davranışların al- ması gerektiğini anlamalıyız. Küresel ısınmanın geri döndürülemez tahribat- larını durmak için bugüne kadar erte- lenen bu davranış değişikliklerini yap- mak için artık çok az zaman kalmıştır. Ulaştırmanın hizmet üreten ve hizmet tüketen paydaşları olarak bizler, üzeri- mize düşen sorumlulukları yerine ge- tirmek zorundayız. Şantiye: Ulaştırma projeleri inşa- atlarında teknoloji hangi yönde ilerli- yor? Bu anlamda yeni çözümler-tekno- lojiler var mı? Prof. Dr. İsmail Şahin: İnşaat tek- nolojileri, malzemeleri ve araçların- daki gelişmeler tasarım ve imalat mü- hendislerinin elini güçlendirmektedir. Günümüzde bu olanaklar sayesinde tasarım ve yapımda birçok yaratıcı ve yenilikçi çözümler gerçekleştirile- bilmektedir. Yüksek hız demiryolu ta- şıt ve yol teknolojilerindeki gelişme- ler, ticari hızları 320 km/sa seviyesine çıkarmıştır. Çelik tekerleğin çelik ray üzerinde yuvarlandığı konvansiyonel demiryollarında rekor hızlar 500 km/ sa’in üzerine çıkmıştır. Henüz yaygın ticari uygulaması bulunmayan Maglev ve Hyperloop teknolojileri sayesinde hızların 1000 km/sa’in üzerine çıkma- sı öngörülmektedir. Avrupa demiryo- lu trafik yönetim sisteminin (ERTMS) 3’üncü seviyesi şehirlerarası demiryolu trafiğinin ve haberleşme temelli tren kontrol (CBTC) sistemleri metro hat- larının seyir güvenliğini ve hat kapasi- tesini arttıran özelliklere sahiptir. Geri dönüştürülmüş inşaat malzeme tekno- lojileri, elektrikli taşıt teknolojileri ve şarj istasyonları, operatörün çalışma- sını kolaylaştırmak ve enerji tüketimini azaltmak için geliştirilen GPS destekli toprak işleri makine teknolojileri de kayda değer gelişmelerdir. Ulaştırma projelerinin çevresel ve sosyal etki analiz raporlamasının yasal mevzuata girmesi, katılımcı ve kapsa- yıcı karar alma süreçlerinin geliştiril- mesi, iklim değişikliği ile mücadelede uluslararası anlaşmalara katılmak ve ulusal sınırlar içindeki uygulamala- rın bunlarla uyumlu hale getirilmesi, olumlu sonuçlar vermesi, beklenen düzenlemelerdir. İnsan davranışlarını ve faaliyetlerini doğayla uyumlu hale getiren araç ve yöntemlerin geliştiril- mesinde ve bunların kullanılmasında liderler ve rol modeller önemli bir et- kiye sahiptir. Şantiye: Çok kısa olarak sizi de ta- nıyabilir miyiz? Prof. Dr. İsmail Şahin: Bakırköy (İstanbul) doğumluyum... Yıldız Teknik Üniversitesi’nde İnşaat Mühendisliği okudum. Aynı üniversitede ulaştırma yüksek lisans eğitimimi sürdürürken, Ulaştırma Anabilim Dalı’nda Araştır- ma Görevlisi oldum. Ardından doktora programına başladım. Lisans bitirme ödevim ve yüksek lisans tezim demir- yolu sinyalizasyonu, trafik kontrol sis- temleri ve hat kapasitesi üzerineydi. Doktora tezimde danışmanın rahmet- li Prof. Dr. Aydın Erel ile birlikte tren çizelgelemesi problemini çalışmama karar verdik. Türkiye’de başladığım tez çalışmamı 1990-1994 arasında Kana- da Queen’s Üniversitesi’nde bulunan demiryolu enstitüsünde (Canadian Institute of Guided Ground Transport, CIGGT) sürdürdüm. Doktora tezimden ürettiğim makale, ABD’de bulunan Transportation Reserach Forum top- luluğunun 1995 yılında düzenlediği li- sansüstü öğrencileri yarışmasında de- receye girdi. 1996 yılında Yıldız Teknik Üniversi- tesi İnşaat Mühendisliği Bölümü’nde öğretim üyesi oldum. Bu görevime ha- len devam etmekteyim. Çalışmalarım ağırlıklı olarak demiryolu ve karayolu sistemlerinin planlanması ve işletimi sorunları ile ilgilidir. Araştırmalarımı ulusal ve uluslararası platformlarda yayımlıyorum. Lisans ve lisansüstü düzeylerde ka- rayolu ve demiryolumühendisliği ders- leri veriyorum. İnşaat Mühendisleri Odası'nın yayımladığı Teknik Dergi adlı akademik derginin ulaştırma alanın- daki editör yardımcısıyım. Mühendis- lik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)’nin gönüllü değerlendiricisiyim. 93 MART-NİSAN 2021 RÖPORTAJ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=