Şantiye Dergisi 387. Sayı (Mayıs-Haziran 2021)

fade ettiğimiz ön cepheye, opera bina- sının elipsoid geometrisinden aslının aynısını ürettiğimiz replikamerdivene kadar her bir alım, her bir uygulama- nın ayrı bir hikayesi var... Özel üretim seramiklerimizin rengini mimara be- ğendiremedik mesela. Kırk dereden su getirdik... En son İtalya’dan özel sır ısmarladık ana salon küresinin kırmı- zısı için. Opera elipsoidi özelinde ise her şey çok sıra dışıydı... İçinden dışı- na, çelikleri kanaviçe işler gibi işledik. Tüm elemanların geometrisi birbirin- den farklı, her birinin yeri çok özel ve bunu çelikle yapmanız isteniyordu. Hesaplar bu şekilde kurtarıyordu daha doğrusu. Uygulamacılarımızın da çok yorulduğu bir iş oldu. Diğer ta- raftan birçok tedarikçimize sertifika- lar da kazandırdık. Talep ettiğimiz için kendilerinin bile bilmedikleri sertifika- ları almak zorunda kaldılar. Kısaca he- pimize fazlasıyla katma değer yaratan bir proje oldu...” Çatıya asılan, camın taşıyıcı özelliğinden faydalanılan çok özel bir cephe “Projede belki inovasyon olarak sayılmayabilir ama Türkiye’de eşine az rastlanır imalatlardan biri olarak cam taşıyıcılı ön cepheden bahsede- biliriz. Cephenin statik hesabını yap- tırmak için epey uğraştık. Alanında iyi olduğu bilinen birçok isim, riskli göre- rek bu hesabın altına girmek istemedi. Cephe, çatıya asılan, zemine taşıyıcılık aktarmayan, camın taşıyıcı özelliğin- den faydalandığımız çok özel şeffaf bir cephe. Bu yükseklikte Türkiye’de başka bir örneği de yok. Gerek ikonik önemi gereksemühendislik açısından bu cephenin bitişi bizi çok duygulan- dırmıştı. Çok geceler bizleri uyutma- dığını hatırlıyoruz...” Her değişkenin akustiği nasıl etkilediği sorgulandı “Ahşap uygulamalarda mimarın ve akustik danışmanın taleplerini karşılamakta da zorlandığımızı söy- leyebiliriz. ‘Terzi usulü’ derler ya; her parça projeye uygun olarak tek tek üretildi. Opera binasının dış yüzeyi hiçbir dilimi bir diğerine benzeme- yen seramik parçalardan oluşuyor. Yani biz inşaatçılar bir konut veya bir oda tipi yaparak bir sürü site, otel yap- mayı severiz aslında. Ama burada her yer birbirinden farklıydı. En zorlandı- ğımız konulardan biri de toplu üretim yapamamamızdı. Aynı zamanda her değişkenin de akustiği nasıl etkiledi- ğini sorgulamak zorundaydık...” Çevre binalara reflektörler yerleştirdik “Çözdüğümüzde keyfimizin yeri- ne geldiği, riskleri ve endişeleriyle biz- de ciddi iz bırakan, hafızamıza kazı- nan bir süreç yaşadık... Projeye dahil olup sahaya indiğimizde ilk karşılaş- tığımız sorun, yıkımı yarım bırakıl- mış eski AKM’nin otoparkıydı. Çevre binalar parsele çok yakındı ve hemen önünde derin bir kazı vardı. Bu binayı 51 MAYIS-HAZİRAN 2021 PROJE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=